Accountant
Per 1 augustus 2016 is de overeenkomst met onze accountant beëindigd. Na een Europese aanbesteding blijkt dat het jaarlijks beschikbare bedrag voor de kosten van de accountant niet genoeg is. De kosten zijn gestegen door de decentralisaties vanuit de Rijksoverheid en de invoering van de vennootschapsbelasting voor overheidsinstellingen.
Gemeenterubriek
Eind 2014 heeft de Raad besloten om structureel te bezuinigen op de gemeentepagina’s in de lokale krant. In 2015 bleek echter uit onderzoek dat 63% van de inwoners de gemeentepagina leest. De meerderheid leest de pagina iedere week. En de waardering is een 6,8. Naar aanleiding van het onderzoek is de gemeentepagina verbeterd. Omdat de gemeentepagina veel wordt gelezen, stellen we voor om het bezuinigingsbesluit van 2014 terug te draaien.
De wekelijkse gemeentepagina bestaat gemiddeld uit drie pagina's. Ons voorstel is om dat zo te houden.
Aanbesteding website
In 2017 loopt het contract voor het beschikbaar stellen van de huidige website en intranet af. Er vindt een nieuwe aanbesteding plaats, wat kan leiden tot een nieuwe leverancier. Een goede website is noodzakelijk voor de digitale dienstverlening en informatievoorziening.
Huisstijl communicatie
Onze andere manier van werken, maakt een nieuwe huisstijl noodzakelijk. In 2017 ontwikkelen we de nieuwe huisstijl en voeren we deze door.
Documentenherkenning
We helpen de Politie bij het bestrijden van fraude, mensenhandel, vrouwenhandel, jihadisme en huwelijksdwang. Deze niet toegestane activiteiten gebeuren onder andere met het gebruik van valse reisdocumenten. Onze huidige apparatuur die de valse documenten moet herkennen is verouderd en moet daarom worden vervangen.
Samenwerking
De samenwerking met andere gemeenten uit de regio neemt toe. Dit is een direct gevolg van de ontwikkelingen die op ons afkomen. Samenwerking leidt tot:
- een vermindering van onze kwetsbaarheid;
- verbetering van onze kwaliteit;
- een efficiëntere uitvoering van ons werk. Zo werken wij op Wesfriese schaal nauw samen om de gevolgen van de invoering van de Vennootschapsbelasting tijdig te kennen en om tijdig maatregelen te nemen;
- op onderdelen van onze bedrijfsvoering werken we al samen met Opmeer en Koggenland.
Wij voorzien dat we de komende twee jaar daarvoor extra geld nodig hebben.
DeSom
De deelnemende gemeenten hebben aanvullende ICT wensen. Om die te kunnen uitvoeren moet DeSom meer mensen in dienst nemen. En daarvoor is meer geld nodig.
Voorbeelden van benodigde extra ondersteuning bij die aanvullende wensen zijn:
- de invoering van de Omgevingswet;
- de landelijke invoering van E-facturering;
- regionale digitaliseringprojecten zoals een digitaal archief en regionaal scannen van post;
- koppeling aan landelijke voorzieningen. Daardoor neemt de complexiteit toe en ook de kosten voor informatiebeveiliging;
- vervangingsprojecten zoals systemen voor Burgerzaken.
Onze bijdrage in de kosten is één derde van het benodigde bedrag.
Beheer regionale communicatie
De zeven Westfriese gemeenten hebben gezamenlijk een nieuwe website ontwikkeld en werken samen op een online platform (SharePoint) om de regionale communicatie te verbeteren. Daar is extra geld voor nodig.
Digitaliseren archieven
Het project e-depot is onderdeel van het regionale programma gegevensbeheer. Ons huidige digitale archief is nog niet van voldoende kwaliteit om naar het e-depot over te hevelen. Daarvoor zullen wij het gehele papieren archief digitaal moeten maken. Om dat te kunnen doen is er eenmalig een geldbedrag nodig.
Digitale frontoffice
Ook dit is onderdeel van het regionale programma integraal gegevensbeheer. In 2017 gaan we onderzoeken of we een digitale balie voor de regio kunnen maken. Inwoners hoeven dan in veel gevallen niet meer naar het gemeentehuis toe maar kunnen thuis via hun PC zaken aanvragen. Hiervoor is eenmalig geld nodig.
Apparatuur pantry’s
De apparatuur in de bijkeukens van het gemeentehuis is 15 jaar oud en aan vervanging toe. In 2017 is daar eenmalig geld voor nodig.
Zaakgericht werken
Het project Zaakgericht Werken bestaat uit 3 deelprojecten. Fase 1 en 2 zijn gericht op techniek en gedrag. Fase 1 is in 2016 en fase 2 is medio 2017 afgerond. Fase 3 start in 2017 en richt zich op het digitaliseren van papieren afdelingsarchieven. Als we Zaakgericht werken zijn de dossiers makkelijker bereikbaar voor onze klanten.
Huisvesting
Wij werken aan een optimale dienstverlening voor onze inwoners en bedrijven. Om dat doel te bereiken, is het noodzakelijk dat onze medewerkers proces-, zaak- en projectgericht werken. Om dat mogelijk te maken is een andere soort huisvesting noodzakelijk. Wij maken een plan inclusief een programma van eisen voor de inrichting van onze kantoren. Daarna maken we een proefopstelling op de 2e etage van het middengebouw. Voor het maken van het plan vragen we geld. Onderdeel van de nieuwe kantoorinrichting zijn moderne ICT-voorzieningen. Deze voorzieningen ondersteunen de medewerkers bij een meer flexibele inzet en een betere bereikbaarheid.